Forumstart Alla Svenska Chinchillors Anslagstavla
- Anslagstavlan för sällskapschinchillor!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Registrera digRegistrera dig 
 Din profilDin profil   Logga in för att se dina personliga meddelandenLogga in för att se dina personliga meddelanden   Logga inLogga in 

Hur bor dina chinchillor?

Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Frågor - Svar
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  

Hur bor dina Chinchillor
Jag har bara 1
33%
 33%  [ 7 ]
Två honor
23%
 23%  [ 5 ]
Två hanar
4%
 4%  [ 1 ]
En hona och en hane
38%
 38%  [ 8 ]
Totalt antal röster : 21

Författare Meddelande
LindaJ

Från: Järna

InläggSkrivet: 2006-03-04, 09:49    Rubrik: Hur bor dina chinchillor? Citera

Hur bor de ihop?
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
blyger_butter
SCAF medlem

Från: Överkalix

InläggSkrivet: 2006-03-04, 12:38    Rubrik: Citera

Jag har två hanar i samma bur Smile
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Paletten
Reg. uppfödare SCAF

Från: Mariestad

InläggSkrivet: 2006-03-05, 12:25    Rubrik: Citera

Smile De jag har som bor ihop bor antingen hona - hane eller Mor och dotter!

Paletten´s Chinchillor
Reg. Uppfödare i SCAF
Moderator för "Anslagstavlan"
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tecco
SCAF medlem

Från: Stockholm/Upplands Väsby

InläggSkrivet: 2006-03-05, 17:43    Rubrik: Citera

Jag har mina boende hona-hona eller ensamma. Men sedan när de skall börja sitta i avel kommer det ju även bli hane-hona. Very Happy
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julia

InläggSkrivet: 2006-03-05, 18:54    Rubrik: Citera

Tecco skrev:
Jag har mina boende hona-hona eller ensamma. Men sedan när de skall börja sitta i avel kommer det ju även bli hane-hona. Very Happy

Funkar det verkligen hos dig med två honor?? Shocked Imponerande Wink

Bebisarna:
, Night of Passion, standardgrå hane (reserverad)
, Temple of Love, standardgrå hona

Chinchillas are like potatochips, you can never just have one!
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Siri

Från: Norge

InläggSkrivet: 2006-03-05, 19:04    Rubrik: Citera

Jeg har også to hunner i samme bur som ikke er i slekt, sammen med to av babyene til den eldste hunnen. Det har gått helt strålende fra første stund, men nå er riktignok den ene hunnen veldig liten, på størrelse med babyene, selv om hun er over 4 måneder. Den eldste ville nok ikke ha akseptert en voksen hunn til så lenge hun har babyer. Wink
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Tecco
SCAF medlem

Från: Stockholm/Upplands Väsby

InläggSkrivet: 2006-03-05, 19:12    Rubrik: Citera

Chilla_Sweet skrev:
Tecco skrev:

Funkar det verkligen hos dig med två honor?? Shocked Imponerande Wink

Jepp. Har ointe haft några problem med dem. De trivs jättebra i hop. Very Happy
Jag har ju 2 burar med honor. De var iofs rätt unga när de sattes i hop.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Becciiz
SCAF medlem

Från: Vårgårda

InläggSkrivet: 2006-03-05, 20:56    Rubrik: Citera

Jag har min lilla Royal som sitter själv, och sedan kommer Kalahari som oxå kommer få sittta själv...
Till överst på sidan
LindaJ

Från: Järna

InläggSkrivet: 2006-03-05, 22:38    Rubrik: mina nya donnor bor ihop! Citera

Har själv just fått två kanontjejer Wink Laughing Very Happy
Till överst på sidan
Marina

Från: Karlskrona

InläggSkrivet: 2006-03-06, 09:30    Rubrik: Citera

Hmmm svårt att svara på för jag har så många olika =)
Vanligtvis har jag två par som bor ihop hona-hane då. Nu har jag bara ett par som bor så eftersom Mercury fått ungar så bor Neo själv just nu. Har en hane till som bor själv. Sen har jag två juniorhonor som bor ihop och har gjort sen de var bäbisar. Har även två andra bäbishonor som bor ihop =)
Melanie Nachez Sörigs Mercury Sweet as Candy Tre-ben's Marilyn Monroe Kenickie AW's Black Prinze Blazing Thunder Kungsängsliljans Misty Morning Palettens Looke LilySprinkle Sydhavsöarnas Just Jack Silverhagens Rahvin Bülows Milla

Mina bäbisar:
I avel sitter: Nachez+Sörigs Mercury OCH Kenickie+Tre-ben's Marilyn Monroe
Till överst på sidan
Therese Hagel

Från: Ödeshög/Sverige

InläggSkrivet: 2006-03-06, 12:39    Rubrik: Citera

Får nog hålla med Exellent* i sitt svar det är så beroende på Personligheten och Personkemin(chilla-kemin Wink ) har haft chillor av samma kön boende tillsammans från och till sedan vi började föda upp och bäst har det funkat med hanar tillsammans även fast de varit vuxna och ibland haft brunstiga honor i närheten men det är nog mest tur. Honor brukar vi ha sittandes samman och en del fäster sej så mycket vid varann att de inte kan vara ifrån varandra och en del vägrar ta tillbaka kompisen efter någon timme utanför buren. Bäst funkar nog två av samma kön som satts ihop innan de brivit könsmogna och revirtänkande och sen föräldrar som får gå kvar med en unge av samma kön, en del föräldrar kan dock vara otroligt trötta på sina ungar efter ett par månader.
Chinchillan ärju i grunden ett flockdjur och det är inte ovanligt att de hjälps åt att vårda och dia varandras ungar, men i fångenskap så har en underlägsen chilla ingen chans att springa undan och vissa chillor är helt enkelt inte menade för att leva familjeliv. En chinchilla som fått ordentligt med stryk kan bli mycket skrämd av det och bli omöjlig att sätta samman med någon annan chilla när självförtroendet fått sej en törn. Hade vid ett tillfälle en stor 2-delad bur som det satt ett ungt och ett äldre par i och under en längre tid utan att vi märkte det hade de ungre gnagt sej in till de äldre paret och det upptäcktes inte förren en dag när vi såg alla 4 sitta och äta vid samma matkopp. Det var dock tydligt att det var det äldre paret som bestämde och när det inte passade dem fick det yngre snabbt ta sej tillbaka till sin egen bur igen. Blev dock väldigt förvånad över att de inte bel ihjäl varann. Som tur va så blev ingen hona dräktig heller då man aldrig kunnat veta säkert vem som var pappan. Det kan som sagt gå mycket illa eller sluta med döden och även sår kan ge upphov till infektionersom kan sluta med döden så jag tror man ska ta och tänka igenom både en och fem gånger innan man börjar testa med sammansättningar.
Detta är våra erfarenheter och jag vet att det finns andra som har annorlunda -bäst funkar nog klart hona+ hane kombinationen
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt inlägg   Svara på inlägget    Forumstart -> Frågor - Svar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk tid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet